onsdag 16. februar 2011
Anmeldelse: Mass Effect 2 (Playstation 3)
Utvikler: BioWare
Utgiver: Electronic Arts
Sjanger: Action rollespill/tredjepersons skyter
Hoverolleinnehaver: Kommandør Shepard spilt av Mark Meer eller Jennifer Hale (kommer an på om man velger mannlig eller kvinnelig hovedrolleinnehaver), og Martin Sheen som Illusive Man
Jeg merker at jeg blir mer og mer bortskjemt når det gjelder historie i spill. BioWare tar seg virkelig bryet med å ikke bare legge spillmekanikk på en historie som i korte trekk kan skrives ned på en post-it-lapp. Jeg har ikke spilt mye slem/renegade (litt over halvveis på første gjennomspilling), men snill/paragon har jeg spilt en god del (3 gjennomspillinger). Muligens vil de som leser denne teksten merke dette, men forhåpentligvis i så liten grad som mulig.
Spillets start:
Vanligvis noe som er lett å hoppe over i en anmeldelse av et spill, men her føles det ikke bare riktig, men også viktig, å ta med litt om introduksjonen til Mass Effects spillunivers. Alt man får av informasjon om Mass Effect 1 på denne versjonen er en tegneserie med Shepard som fortellerstemme. I tillegg må du ta noen av hovedvalgene fra Mass Effect 1 for å forme omgivelsene dine riktig til din start på Mass Effect 2. Siden Mass Effect 1 ALDRI kommer til å utgis på PS3 (p.g.a. Micrsofts eierskap) er denne løsningen en todelt opplevelse. Først og fremst er det koselig og bra at de ihvertfall har med noe. For det andre virker det litt halvhjertet og overfladisk. Resten av oppstarten og introduksjonen til Cerberus, samt forvirrelsen og Miranda er fantastisk. Kan ikke tenke meg en bedre måte å bygge opp forventingene fram mot første møtet med Illusive Man.
Grafikk:
Grafikken er karakteristisk for BioWare. Man legger merke til flotte ansikter under samtaler, og nydelige store områder i horisonten. Også nære omgivelser er noe av det beste jeg har sett på Playstation 3 (og også X-BOX 360 når jeg spilte den versjonen for en god stund siden). Mass Effect 2 til Playstation 3 reklamerer med at de bruker Mass Effect 3s grafiske motor, uten at forskjellen fra X-BOX er revolusjonerende. La ikke merke til nevneverdig fall av bilder per sekund. Det jeg trekker for her er at grafikken og fysikken når man kjører M-44 Hammerhead. Man kan kræsje i ting som ikke er der, og unngå å lande selv om du står på et fjell som får Mount Everest til å se ut som Glittertind.
95/100
Spillbarhet:
La meg si en ting først. Jeg elsket det aller meste i det orginale Mass Effect, og når jeg hørte om oppfølgeren ville jeg bare ha 2 ting; bort med kjøresekvensene og fram med loot (ting å plukke opp: oppskrifter, rustinger, våpen etc.). Når jeg hørte at dette bare ble ved en halvvåt drøm, ble jeg skuffet. Mass Effect 2 er ikke et dypt rollespill hvis du ser på spillmekanikken. Mass Effect 2s rollespillaspekt går på historie, karakterer og utforskning. Og når sant skal sies: det er det BioWare gjør best også. Dette spillet vil nytes og glede både rollespillentusiaster og actionspill-/eventyrspillentusiaster. Mass Effect 2 er fullt ut et tredjepersons skytespill med cover mekanikker, tydelig inspirert av Gears of War. Mass Effect 2 er både likt orginalen, og forskjellig fra orginalen. Din hub er den nye Normandy. På dette skipet befinner hele laget seg, og på deck kan du ved hjelp av et kart over universet kjøre rundt og utforske planeter, utvinne verdifult metall, gjøre sideoppdrag o.l. Forskjellen fra Mass Effect 1 til 2 er at det ikke er så mange forskjellige oppgraderinger lengre. Hele systemet er forenklet på godt og vondt. Jeg var borte i at spillet hang seg enkelte ganger på X-BOX 360, og det skjedde også på PS3. På det verste har jeg mistet litt over en time spilletid p.g.a. dette. Litt skuffende, men det skjer til stadighet med de nye konsollspillene. I tillegg er det for mange og for lange lastesekvenser. Ihvertfall burde Normandy være helt åpen uten lastesekvenser for hver heistur. Det hele resulterte i at jeg ikke interakterte like mye med lagmedlemmene i de forskjellige etasjene som jeg gjerne ville. Dårlig programmert/latskap.
80/100
Universet:
Mangfoldet og fantasien i dette universet er det ingenting å si på, tydelig inspirert av Star Wars. Jeg lo av karakterene jeg så, jeg synes synd på noen karakterer jeg møtte, jeg hadde lyst til å gi et par rappkjefta karakterer en runde juling og jeg synes fremdeles Miranda kler den svarte/hvite tettsittende drakten rimelig godt. Og vet dere hva? I dette spillet fikk jeg gjort noe med alle disse tingene. Jeg tok tilogmed å ødela planen til Cerberus (tror jeg) i spillets siste sekund. Deilig! Martin Sheen hørtes rimelig sur ut på slutten.
100/100
Levetid:
Spillet tok meg 55 timer å fullføre første gang. Jeg hadde da alle lagmedlemmene. Alle var fortrolige med meg bortsett fra Jack fordi jeg tok Mirandas side i en hot chickfight. Alle planetene var depleted, og alle oppdragene jeg hadde funnet, var fullført (brukte ikke guide så jeg overså nok en god del). I tillegg spiller jeg nå en soldier paragon på Insanity vanskelighetsgrad, noe som tar lang tid og krever stor tålmodighet som jeg ikke er sikker på om jeg innehar. Når jeg er ferdig med den gjennomspillingen er jeg oppe i rundt 200 timer inne i spillet tipper jeg, som må sies å være mer enn nok. Og i tillegg så er 170 av dem veldig morsomme, 20 av dem velig vanskelige og de siste 10 er mineralsanking og lastetider. Alt i alt har spillet kjempemye å tilby, og jeg anbefaler det til de aller fleste spillere på det varmeste. Spillet er å finne på X-BOX 360, Playstation 3 og PC.
90/100
Total karakter: 92/100 ----> KLASSIKER!
Mass Effect Wiki
Offisielt nettsted
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar